Νέος ΟΣΕ ο ΗΛΠΑΠ!

0
Εάν ήταν ιδιωτική εταιρεία, είτε θα είχε βάλει “λουκέτο” εδώ και πολλά χρόνια είτε θα είχε υποχρεωθεί σε εξυγίανση. Στον ΗΛΠΑΠ όμως, τη δημόσια επιχείρηση που διαχειρίζεται το δίκτυο των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην Αθήνα και τον Πειραιά, τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Η συγκεκριμένη ΔΕΚΟ, παρότι επί μακρόν διευρύνει τις ετήσιες ζημιές της, εξακολουθεί να αποτελεί μέχρι σήμερα έναν από τους πλέον κοστοβόρους δημόσιους οργανισμούς, αιμοδότης του οποίου βέβαια είναι ο Έλληνας φορολογούμενος.
Με άλλα λόγια, κατά τις δημοσιοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, ο ΗΛΠΑΠ το 2009, συγκριτικά με το 2008, ενίσχυσε κατά 3,7 εκατ. ευρώ τις καθαρές ζημιές, οι οποίες ανήλθαν στα 70,3 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος του οργανισμού διαμορφώθηκε στα 23,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα βραχυπρόθεσμα δάνεια εκτοξεύτηκαν στα 30,6 εκατ. ευρώ από μόλις 554,4 χιλιάδες ευρώ το 2008.


Εάν ήταν ιδιωτική εταιρεία, είτε θα είχε βάλει “λουκέτο” εδώ και πολλά χρόνια είτε θα είχε υποχρεωθεί σε εξυγίανση. Στον ΗΛΠΑΠ όμως, τη δημόσια επιχείρηση που διαχειρίζεται το δίκτυο των ηλεκτροκίνητων λεωφορείων στην Αθήνα και τον Πειραιά, τα πράγματα είναι διαφορετικά.
Η συγκεκριμένη ΔΕΚΟ, παρότι επί μακρόν διευρύνει τις ετήσιες ζημιές της, εξακολουθεί να αποτελεί μέχρι σήμερα έναν από τους πλέον κοστοβόρους δημόσιους οργανισμούς, αιμοδότης του οποίου βέβαια είναι ο Έλληνας φορολογούμενος.
Με άλλα λόγια, κατά τις δημοσιοποιημένες οικονομικές καταστάσεις, ο ΗΛΠΑΠ το 2009, συγκριτικά με το 2008, ενίσχυσε κατά 3,7 εκατ. ευρώ τις καθαρές ζημιές, οι οποίες ανήλθαν στα 70,3 εκατ. ευρώ. Ο τζίρος του οργανισμού διαμορφώθηκε στα 23,7 εκατ. ευρώ, ενώ τα βραχυπρόθεσμα δάνεια εκτοξεύτηκαν στα 30,6 εκατ. ευρώ από μόλις 554,4 χιλιάδες ευρώ το 2008.

Λουκέτο εάν...

Και βέβαια, όπως επισημαίνεται και από τον ορκωτό ελεγκτή, το σύνολο των ιδίων κεφαλαίων της εταιρείας, εξακολούθησε και για το 2009 να παραμένει αρνητικό. Ανήλθε δηλαδή στα 149,3 εκατ. ευρώ έναντι 84,6 εκατ. ευρώ το 2008.
Σύμφωνα με τον νόμο 2190/1920 περί αρνητικών ιδίων κεφαλαίων, ο ΗΛΠΑΠ θα έπρεπε είτε να οδηγηθεί σε εκκαθάριση είτε να λάβει μέτρα αναδιάρθρωσης. Τίποτα όμως, από αυτά δεν έχει μέχρι σήμερα συμβεί, καθώς η ΔΕΚΟ εξασφαλίζει την συνέχιση της δραστηριότητάς της μέσω δανείων που χορηγούνται με την εγγύηση του ελληνικού δημοσίου.
Γι΄ αυτό, άλλωστε, οι οικονομικές καταστάσεις του οργανισμού έχουν συνταχθεί βάσει της αρχής συνέχισης της δραστηριότητας (going concern), καθώς η εγγύηση του ελληνικού δημοσίου θεωρείται δεδομένη...

Που οφείλεται η μαύρη τρύπα

Από τον οργανισμό επισημαίνουν ότι οι ζημιές οφείλονται σε μεγάλο βαθμό στους λαθρεπιβάτες των τρόλεϊ, οι οποίοι κοστίζουν σε ετήσιο επίπεδο στο σύνολο των αστικών συγκοινωνιών (ΕΘΕΛ, ΗΛΠΑΠ, Τραμ, Ηλεκτρ. Σιδηρόδρομος, Μετρό) περισσότερα από 40 εκατ. ευρώ.
Ο υψηλός δανεισμός και το κόστος των αποσβέσεων, σύμφωνα με στελέχη του οργανισμού, οφείλονται σε μεγάλο βαθμό για τις ζημιές των 70,3 εκατ. ευρώ.
Η βασική αιτία όμως, της ελλειμματικής λειτουργίας του ΗΛΠΑΠ δεν είναι άλλη από το μεγάλο κόστος μισθοδοσίας, το οποίο ανήλθε το 2009 στα 72 εκατ. ευρώ. Την ίδια στιγμή, το σύνολο των συναλλαγών και αμοιβών διευθυντικών στελεχών και μελών της διοίκησης διαμορφώθηκε τη χρήση του 2009 στο περίπου 1,8 εκατ. ευρώ.

Χωρίς αμφισβήτηση και η συγκεκριμένη ΔΕΚΟ απασχολεί υπεράριθμο προσωπικό, δεδομένου ότι τα τρόλεϊ του ΗΛΠΑΠ καλύπτουν ουσιαστικό ένα τοπικό δίκτυο 23 γραμμών που εξυπηρετεί μόνον την Αθήνα και τον Πειραιά.
Έτσι, σήμερα απασχολούνται στον ΗΛΠΑΠ 1.518 άτομα τη στιγμή που σε μερικές από τις σημαντικότερες ελληνικές εισηγμένες, υψηλής έντασης εργασίας, εργάζονται σε επίπεδο ομίλου και εταιρείας (στοιχεία ως τις 31/3/10):

- 754 στην Autohellas που διαθέτει σε λειτουργία σε όλη την Ελλάδα περισσότερα από 100 υποκαταστήματα
- 883 στην Ιντρακατ
- 1.093 στην Protonbank που διαθέτει δίκτυο καταστημάτων σε όλη την Ελλάδα
- 1.261 στον ΟΠΑΠ
- 1.356 στην αρτοβιομηχανία Elbisco
- 1.648 μισθωτοί υπάλληλοι στον όμιλο Μυτιληναίο
- 1.893 στην τσιμεντοβιομηχανία ΑΓΕΤ Ηρακλής

Βάσει πάντως, των σχεδιασμών του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, ο ΗΛΠΑΠ θα συγχωνευθεί με την ΕΘΕΛ (μπλε λεωφορεία), ενώ θα διακοπεί η λειτουργία ζημιογόνων γραμμών τρόλεϊ.

Του Δημήτρη Δελεβέγκου
www.capital.gr

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !