ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 52 ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ- Κρατικές και υπερχρεωμένες

0
Ζοφερή είναι η εικόνα που προκύπτει για τις 52 δημόσιες επιχειρήσεις από τα αναλυτικά στοιχεία που έστειλε η Ελλάδα στις Βρυξέλλες.
Υπό το βάρος της κρίσης και χάρη στην πολυετή αδιαφορία του κράτους τα έσοδα των επιχειρήσεων μειώθηκαν έτι περαιτέρω και τα ελλείμματα αυξήθηκαν. Πολλές κερδοφόρες έως πρόσφατα ΔΕΚΟ παρουσιάζουν πλέον «άνοιγμα». Την ίδια στιγμή οι εγγυήσεις του ελληνικού Δημοσίου για το δανεισμό τους υπερβαίνουν τα 25 δισ. ευρώ, ενώ η κρατική επιδότηση έφτασε τα 87 εκατ. ευρώ.
Τα στοιχεία (που είναι ελλιπή, καθώς δεν υπάρχει ισολογισμός όχι μόνο για το 2010 αλλά ακόμα και για το 2009 για τις πλέον «κόκκινες» επιχειρήσεις όπως είναι ο ΟΣΕ και η ΕΑΒ) εξηγούν τη νέα απαίτηση της τρόικας για πλαφόν στην επιδότηση της ΤΡΑΙΝΟΣΕ στα 50 εκατ. ευρώ το 2010 με ταυτόχρονες περικοπές δρομολογίων και αυξήσεις τιμολογίων.

Κυβερνητικά στελέχη εξηγούν ότι ανάλογες «απαιτήσεις» θα αποτελέσουν τον κανόνα και για τις υπόλοιπες ελλειμματικές ΔΕΚΟ, με βασικές προτεραιότητες τις αστικές μεταφορές και τις αμυντικές βιομηχανίες, καθώς εκεί εντοπίζονται τα πιο πολλά ανοίγματα. Οσο για τις μικρές διάσπαρτες επιχειρήσεις του Δημοσίου (αρκετές από τις οποίες δεν έχουν έλλειμμα) πολλές συγχωνεύονται, καταργούνται ή αναδιαρθρώνονται.

Τα στοιχεία δείχνουν ότι:

*Οι 41 από τις 53 εταιρείες καταγράφουν ζημίες 72 εκατ. ευρώ το πρώτο τρίμηνο του 2010. Το μεγαλύτερο άνοιγμα έχουν τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα (30,5 εκατ. ευρώ), έπεται η ΕΘΕΛ και οι ΗΣΑΠ, καθρεφτίζοντας το γιατί η τρόικα τις έχει βάλει στο στόχαστρο. Οι πλέον ζημιογόνες (ΟΣΕ, ΕΑΒ) δεν έχουν στοιχεία ούτε για το 2009. Αξιοσημείωτο είναι ότι πολλές κερδοφόρες πέρυσι εταιρείες (ΟΣΚ, ΕΟΜΜΕΧ κ.λπ.) εμφανίζουν για πρώτη φορά πρόβλημα...

*Οι εγγυήσεις του Δημοσίου προς εταιρείες του έφτασαν σωρευτικά τα προηγούμενα χρόνια τα 25 δισ. ευρώ. Προηγείται ο ΟΣΕ με 7,76 δισ. ευρώ, ακολουθεί ο ΟΑΣΕ με 1,6 δισ. ευρώ, τα Ελληνικά Αμυντικά Συστήματα, ο ΟΣΚ και η ΕΑΒ.

Το μνημόνιο ορίζει ότι πλέον οι εγγυήσεις πρέπει να έχουν την έγκρισή του και γι' αυτό απαιτεί αναλυτικά στοιχεία των ΔΕΚΟ, τα οποία προς το παρόν δεν έλαβε. Το ζήτημα είναι ότι αν καταπέσουν οι εγγυήσεις αυτές θα βαρύνουν το έλλειμμα και το χρέος, αποτελώντας άμεσο κίνδυνο για την πορεία του προγράμματος.

*Οι υποχρεώσεις τους έχουν φτάσει στο ένα τρίτο αυτών του 2009 μέσα στους πρώτους τρεις μήνες του έτους, 7,5 δισ. ευρώ.

*Οσο για τις επιδοτήσεις του Δημοσίου, στις οποίες πλέον μπαίνει «μαχαίρι», έφτασαν το πρώτο τρίμηνο στα 87 εκατ. ευρώ (έναντι 217 εκατ. ευρώ στο σύνολο του 2009). Στην πράξη το ποσό μπορεί να είναι μεγαλύτερο, αφού και πάλι στοιχεία δεν υπάρχουν για ΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΑΒ, για τον Εθνικό Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής, την ΤΡΑΙΝΟΣΕ και άλλες εταιρείες. Κοινοποιήθηκαν οι επιδοτήσεις προς ΕΘΕΛ (52,5 εκατ. ευρώ), ΗΣΑΠ (16,8 εκατ. ευρώ), ΗΛΠΑΠ (13,9 εκατ. ευρώ), ΕΟΜΜΕΧ, ΔΕΠΑΝΟΜ, Ελληνικό Φεστιβάλ, τις Μονάδες Υγείας Α.Ε., το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου και τον ΕΛΟΤ.

*Στις 52 ΔΕΚΟ απασχολούνται 23.000 περίπου εργαζόμενοι. Η μισθολογική δαπάνη φτάνει στα 1,4 δισ. ευρώ και η «ψαλίδα» στους μισθούς είναι τεράστια. Στην Κοινωνία της Πληροφορίας οι μεικτές αμοιβές αντιστοιχούν σε 102.567 ευρώ ανά εργαζόμενο, στους ΗΣΑΠ στα 78.811 ευρώ το χρόνο, στο Λιμένα Ηρακλείου στις 67.086 ευρώ και στον Οργανισμό Ιπποδρομιών στις 66.136 ευρώ. Στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ οι μεικτές αμοιβές διαμορφώνονται σε 65.262 και στον ΟΣΕ σε 56.067 ευρώ. Στον αντίποδα, μόνο στη ΓΑΙΑΟΣΕ περιορίζεται σε 33.266 ευρώ και στο Ελληνικό Φεστιβάλ σε 21.058 ευρώ.

www.enet.gr

Δημοσίευση σχολίου

0Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου (0)

#buttons=(Accept !) #days=(20)

Our website uses cookies to enhance your experience. Learn More
Accept !